Pamiršau slaptažodį

Vitaminas C žiemą: kiek ir kaip jo gauti

2019-02-10

Pastarosiomis savaitėmis Lietuvoje siaučia gripo infekcijos ir padidėjęs kitų su peršalimu susijusių ligų pavojus. Todėl ypač svarbu imtis prevencinių priemonių bei stiprinti imunitetą. Kuo šiame kontekste svarbus vitaminas C, kiek turėtume jo gauti, ką ir kaip daryti šaltuoju metu laiku, kai jo trūksta.

Apie tai paaiškino į rubriką „Nekvieskite Daktaro“ grįžęs olimpinės rinktinės gydytojas Dalius Barkauskas.

Pasak daktaro, vitaminas - viena paprasčiausių prevencijos priemonių, būdas kaip galima padėti kūnui išvengti nemalonių susirgimų.

„Per dieną turėtume gauti nuo 5 iki 7 g vitamino C su maistu, tačiau taip įvyksta nedažnai. Be to, iš maisto gauti pakankamai vitamino C galima tiktai vasarą. Todėl kartais reikalingi papildai. Šiuolaikiniam žmogui karts nuo karto yra netgi būtini“, - teigė D. Barkauskas.

Visgi reikėtų žinoti kaip, kada ir kiek papildų vartoti, kad jie suteiktų reikiamą efektą.

„Rekomenduojamą dozę nuo 250 iki 500 mg turėtume išgerti kas 3-4 valandas. Išgėrus po 1 kartą ryte ir vakare tai nesuveikia. Jei vartojame prevencijai turėtume gerti keletą kartų per dieną“, - aiškino gydytojas.

Jis pažymėjo, kad įvertinus, jog tai yra askorbo rūgštis, geriau papildą imti po valgio, ypač žmonėms, kurie turi jautrų skrandį, žarnyną. Taip pat reikia atkreipti dėmesį, kad vitaminas C nepatektų kartu su angliavandeniais.

„Angliavandenių kiekis tuo metu, kai vartojate vitaminą C, turėtų būti apribotas. Kitu atveju papildo efektyvumas stipriai sumažėja. Taip pat reikia įvertinti, kad pasisavinimas labai priklauso nuo dozės. Imant apie 200 mg pasisavinimas yra beveik 90 proc., imant 500mg - apie 70-80 proc. Jei imate 1,5 g vienu metu iš šitos dozės pasisavinsite tik apie 50 proc“, - dėstė D. Barkauskas.

Pasak jo, kartais tos truputį didesnės dozės yra reikalingos, ypač jeigu jaučiate, kad susirgsite: „Tada jau reikalingos ne terapinės dozės. Terapinės dozės moterims yra 75 mg, vyrams - 90 mg.“

Visgi, D. Barkausko teigimu, daugelis ekspertų sako, kad tai per mažos dozės šiuolaikiniam žmogui. „Nes aplinkui yra labai daug faktorių, kurie toksiškai veikia kūną ir tiems visiems adaptaciniams mechanizmams reikalingas vitaminas C. Jis organizme atlieka labai daug funkcijų. Taip pat nuo to labai priklauso kolageno sintezė, t.y. kiek sveiki bus mūsų sąnariai. Kadangi tai yra jungiamasis audinys: raiščiai, sausgyslės ir panašiai. Vitamino C vartojimas kūne yra labai įvairus“ , - kalbėjo gydytojas.

Daugiau gydytojo ir kitų specialistų patarimų – TV laidoje apie sportą „Lietuvos mokyklų žaidynės“ šeštadieniais 11 val. per TV6.